Burn Out.. Misschien ken je het.. Misschien ook niet.. Het gevoel van totale uitputting, moeheid, futloos en stress. Steeds meer mensen krijgen ermee te maken in onze maatschappij. De lat word niet alleen hoger gelegd maar we leggen deze zelf ook steeds hoger. Waarom moeten we ons zo bewijzen en op onze tenen lopen? Hoe ontdek je een burn out? Hoe ga je ermee om? En nog veel belangrijker hoe voorkom je deze of hoe kom je er vanaf?!

Je kent het wel.. een nieuwe baan of nieuwe collega en je wil je beste beentje voor zetten. Of je hebt die ene deadline.. of zoveel mensen die je liefhebt en je om een gunst vragen waar je eigenlijk slecht ”Nee” tegen kunt zeggen. Eigenlijk, hoe socialer je bent hoe meer kans je hebt op een Burn out? Gek? Nee hoor! Als sociaal persoon zet je waarschijnlijk jezelf te weinig op 1 en wil je zoveel mogelijk mensen helpen in een zo kort mogelijke tijd.. Tot ”de man met de hamer” komt!

Burn out: Oorzaak

Mensen met een burn- out zijn teleurgesteld in zichzelf. Het overkomt vooral mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen en moeilijk van zichzelf accepteren dat ze iets niet kunnen.
De Burn out is opgenomen onder de aanpassingsstoornissen (denkneuroses) en is vaak het gevolg van:

  • Onverwerkte emoties en een gebrek aan basisbehoeften (in de jeugd)
  • Een star destructief denkpatroon,
  • Chronische stress.

Burn out: Symptomen

Het is zaak een Burn- out op tijd te herkennen en te behandelen. Zonder gerichte therapie kan een Burn- out leiden tot zeer langdurige uitschakeling. De symptomen zijn voornamelijk:

  • Moeheid
  • Faalangst
  • Allerlei lichamelijke klachten
  • Volledige uitputting (een gevoel van extreme vermoeidheid)
  • Gedrag: Cynisme (afstand nemen van het werk/ collega’s)
  • Verminderde persoonlijke bekwaamheid (het gevoel dat men minder presteert dan voorheen)

Risico groep: De 8 persoonstypes

Er zijn een aantal mensen die karakteristiek meer kans hebben op een burn out.

  1. De zogenaamde ”gedwongen perfectionisten”: Mensen die een goede carrière ambiëren, veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en geen fouten willen maken.
  2. Mensen die niet met veranderde werkomstandigheden om kunnen gaan.
  3. Degenen die hard werken en thuis veel spanningen hebben of een persoonlijk verlies moeten verwerken. Daardoor kunnen ze geen ontspanning meer vinden.
  4. mensen die weinig besef van tijd hebben, die alles uitstellen en met alles te laat zijn. Vaak komen zij in de problemen en verliezen het overzicht.
  5. Mensen die hun hele leven veiligheid gezocht hebben in hun positie, hun financiële onafhankelijkheid en hun thuisbasis en die plotseling geconfronteerd worden met onveiligheid, bijvoorbeeld door morele chantage, bedreigingen of een ontrouwe partner.
  6. Mensen die zich altijd verantwoordelijk voelen voor aderen en geen ”Nee” kunnen zeggen. In deze groep vinden we veel mensen die in de gezondheidszorg werken.
  7. De gedrevenen die het jammer vinden dat een dag maar 24 uur heeft. Ze verzetten bergen en zijn vrijwel continu aan het werk.
  8. Vrouwen in een dubbelfunctie. Vaak hebben zij het gevoel dat ze zich in hun werk extra moeten bewijzen, terwijl ze thuis ook nog de meeste verantwoordelijkheid nemen.

Burn out: Advies!

Uiteraard zijn er een aantal dingen die je zelf kunt regelen en doen. Voldoende nachtrust, regelmatig vakantie nemen, een gezond basisdieet, voldoende bewegen, tijd vrijmaken voor hobby’s en sporten en alcohol en cafeïne vermijden zijn een aantal factoren die helpen tegen een burn out. Daarnaast is er nog een hulpmiddel waarvan veel mensen geen weet hebben! Namelijk supplementen! Nutramin en Pervital hebben suppletie ontwikkeld die positief bijdragen aan een burn out. Meer weten? Mail Mijnlabtest: info@mijnlabtest.nl

Burn out